China

Na decennia van economische groei, richt China zich nu steeds meer op de versterking van een cultureel en innovatief profiel.

The Future of Fashion is Now, een tentoonstelling van museum Boijmans Van Beuningen die in 2015 en 2016 te zien was in Shanghai en Shenzen.

China is na decennia van enorme economische groei nu bezig om zich ook op het creatieve vlak  te ontwikkelen. De overheid ziet het belang in van een goed cultureel klimaat in steden en biedt ruimte en financiering om (innovatieve) programma’s te ontwikkelen.

De spectaculaire groei van honderd nieuwe musea per jaar vlakt misschien wat af, maar de vraag naar kennis over bijvoorbeeld museummanagement en tentoonstellingsontwerp is onverminderd groot. Nederland speelt hierop in door Chinese stafmedewerkers van musea te trainen. Ook is China geïnteresseerd in Nederlands design, beeldende kunst en podiumkunsten. China is focusland in het Nederlands internationaal cultuurbeleid 2017-2020.

Ondanks de grote vraag en kansen voor Nederland kunnen de culturele verschillen voor flinke hindernissen zorgen bij het opbouwen van een netwerk en de toegang tot de Chinese markt. De rol van de overheid en de hoogte van de bijdragen zijn vaak anders dan we gewend zijn. De overheid is in China meer aanwezig rond toestemming voor vergunningen en vaak direct betrokken bij de financiering en inhoud van een project. Dit betekent soms dat culturele projecten niet doorgaan vanwege politieke gevoeligheid.

Blijvende samenwerking met musea, film- en creatieve industrie
In 2014 heeft Nederland een Memorandum of Understanding (MoU) met China gesloten. In deze overeenkomst ligt de nadruk op film (coproductie), museumsamenwerking en creatieve industrie. Ook op het gebied van literatuur is veel mogelijk binnen dit MoU.

In de komende jaren wordt samenwerking in deze disciplines voortgezet. De Nederlandse ambassade, DutchCulture, Letterenfonds, Filmfonds en het Topteam Creatieve Industrie hebben hiervoor samen plannen gemaakt. Ook andere fondsen, waaronder het Fonds Podiumkunsten, het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Mondriaan Fonds, ondersteunen activiteiten.

In de afgelopen jaren heeft DutchCulture een goed lokaal netwerk opgebouwd en samenwerkingsovereenkomsten gesloten met belangrijke strategische Chinese partners zoals OCT en de overheidsorganisatie CICA (China International Cultural Association).  

Dutch Days
De Nederlandse ambassade, consulaten en NBSO’s (Netherlands Business Support Offices) organiseren jaarlijks terugkerende activiteiten onder de noemer Dutch Days. De events zijn bedoeld om de economisch banden aan te halen en om de synergie tussen economie en cultuur te versterken. 

> Ga naar china.dutchculture.nl